BAMM favicon

Varför sociala medier inte kan ersätta ett företags hemsida

Varför sociala medier inte kan ersätta ett företags hemsida
I dagens digitala landskap har sociala medier blivit en oumbärlig del av företagens marknadsföringsstrategier. Med miljontals användare över hela världen erbjuder plattformarna en unik möjlighet för företag att nå en bred publik, öka varumärkesmedvetenheten och interagera med sina kunder. Men trots den betydande rollen som sociala medier spelar för företag, är det viktigt att förstå att dessa plattformar inte kan ersätta en välgjord och professionell hemsida. I den här artikeln kommer vi att utforska varför sociala medier inte kan ersätta ett företags hemsida och vilka fördelar en hemsida har för företagets långsiktiga framgång.

Synlighet i Googles sökresultat

Den kanske viktigaste orsaken till varför en hemsida är så viktig för företag är den ökade synligheten i Google sökresultat. När människor i dagens läge vill hitta en ny tjänsteleverantör eller fysisk butik använder de Google. De använder inte sökfältet på Facebook eller Instagram, utan de gör en vanlig Google sökning. Ju mer sökmotoroptimerad hemsida ett företag har, desto större är chansen att sidan syns högt upp i sökresultatet och på detta vis introducerar nya potentiella kunder till ditt företag.



Anpassningsbart till den egna verksamheten

Fastän sociala medier och olika företagsprofiler på nätet är viktiga, så ger de inte företag möjlighet att strukturera innehåll fritt, utan allt behöver följa ett begränsat ramverk. En hemsidas struktur kan däremot anpassas problemfritt till den egna verksamheten, i synnerhet om man anlitar en professionell webbdesigner och inte använder sig av färdiga mallar för att bygga hemsidan. Här kan du läsa mer om varför det lönar sig att anlita en webbdesigner.



Äganderätt och policyändringar

Till skillnad från sociala medier så äger ett företag sin egen hemsida och har total kontroll över den. Det betyder att inget oväntat kan komma emot gällande design- och funktionsändringar. Ett företags sociala mediekanaler ägs av främmande företag som när som helst kan implementera ändringar som inte är till ditt företags fördel. Sociala medier har även strikta användarvillkor som det är lätt att i misstag bryta mot om man inte har koll på dem. Det kan i värsta fall leda till att ditt konto blir avstängt permanent, utan att du ens vet vad du har gjort för fel. Att förlita sig på andra företags plattformar är alltid riskabelt, och det lönar sig att försäkra sig om att man fortfarande har egna ben att stå på fastän något oväntat händer.



Professionell företagsidentitet

En hemsida ger företaget möjlighet att skapa en professionell och trovärdig företagsidentitet. Genom att använda en egen domän och e-postadress, signalerar företaget att det är etablerat och pålitligt. En välutformad hemsida ger ett seriöst intryck av företaget och ger besökarna en översikt av företagets historia, mål och värderingar. Detta är särskilt viktigt för företag som vill etablera en stark närvaro och differentiera sig från konkurrenterna.



Funktionalitet

Till skillnad från sociala medier kan man på hemsidan använda sig av mer avancerad funktionalitet för att stöda företagets verksamhet. Det kan handla om kontaktformulär för prenumeration av nyhetsbrev, bloggar och innehållsmarknadsföring, slideshower, olika typer av designmoduler, interaktiva kartor och bilder o.s.v. Även fonter och färger kan ställas in enligt företagets varumärkesidentitet. På sociala medier är man begränsad till den funktionalitet plattformen färdigt erbjuder, och det är omöjligt att lägga till anpassad funktionalitet till den egna företagsprofilen.



Öppnar möjligheter för flexibel e-handel

En e-handelsplattform på din hemsida ger dig möjlighet att sälja produkter och tjänster online. E-handel har blivit alltmer populärt, och en välfungerande e-handelsfunktion kan öppna upp nya intäktsströmmar och expandera din affärsverksamhet. Fastän det nuförtiden i princip är möjligt att sälja produkter enbart via sociala medier, är det långt ifrån optimalt eller praktiskt. Har man ett större utbud av produkter och varianter av olika produkter, är det svårt att bli tagen på allvar om den enda försäljningsplattformen man har är sociala medier.



Slutsats

Sociala medier spelar en viktig roll i dagens marknadsföringsstrategier och är ett kraftfullt verktyg för att nå en bred publik och öka varumärkesmedvetenheten. Men trots dess värde kan sociala medier inte ersätta en hemsida när det kommer till långsiktig kontroll, anpassning, professionell företagsidentitet och sökbarhet. En välgjord hemsida ger företaget möjlighet att skapa en stark och trovärdig online-närvaro, bygga en lojal kundbas och utveckla en komplett och anpassad användarupplevelse. Genom att integrera både sociala medier och en professionell hemsida i sin digitala strategi kan företag maximera sin synlighet, nå ut till en bredare målgrupp och stärka sitt varumärke på lång sikt

Du är kanske också intresserad av